top of page

Ofte stilte spørsmål

  • Hva må du se etter når du skal kjøpe bobil?
    1: Først leie – så eie Lei bobil en helg eller to før du kjøper. Da finner du raskt ut hva du vil ha, og enda viktigere – hva du ikke vil ha. Finn også ut hvor mye penger du er villig til å betale. 2: Finn ut hvilke behov dere har Er dere et pensjonistpar som skal kjøre i Europa om sommeren, eller en familie som skal på tur hver helg hele året? Hvor mange senge- og sitteplasser trenger dere? Hva med isolering? 3: Førerkort Husk at førerkort klasse B gjelder for totalvekt inntil 3500 kg, mens mellom 3501 og 7500 kg må du ha førerkort klasse C1. 4: Når du har funnet en bobil eller campingvogn du vil ha Er du usikker på om du har kunnskapene som skal til for å sjekke bobilen grunding slik at du unngår å kjøpe katta i sekken? Da er det anbefalt å ta en tilstandsrapport på bobilen, slik at du vet hva du går til. I all hovedsak er det du bør sjekke på bildelen det samme som på en vanlig bil – og i bodelen bør du sjekke det samme som i campingvogner. 5: Sjekk at alt er ok utvendig Se nøye på bilen utvendig først. Har den mye rust og ujevn slitasje på dekkene? Er det sprekker i tankene? Mange småbulker og riper kan tyde på en bil som ikke er godt behandlet ellers heller. Sjekk at alle lys, dører og låser fungerer. Kontroller motor og understell. Ta en ekstra god kikk om motoren er ren, og peil oljen. Spør når registerkjedet ble skiftet sist. Bybobiler, alkovebiler og halvintegrerte bobiler er alle basert på varebiler. Det betyr at motor og drivverk er det samme som du finner på modellene uten bodel. Finn ut hva slags modell bobilen er basert på og søk opp vanlige feil og mangler ved disse før du skal se på bobilen. Da har du en bedre idé om hva som bør sjekkes ekstra grundig, og du har også bedre grunnlag for å stille riktige spørsmål. Be om å få se serviceheftet. At bilen har fått jevnlig service og vedlikehold bør være noe av det aller første du sjekker. Dette bør være gjort hos noen som har erfaring med bobiler, slik at de også har fått sjekket bodelen jevnlig. Bortsett fra motoren gjelder det samme på campingvogn. 6: Sjekk at ALT virker innvendig Her må du ta deg ekstra god tid: - Er kjøleskap og fryser kalde nok? - Virker gassbluss/kokeplate og ovn/komfyr? - Kan alle skap- og skuffer lukkes og låses? - Fungerer TV, lamper og annet elektrisk utstyr som det skal? - Er varmtvannet varmt nok? Sjekk også vannpumpen og berederen - Spyler toalettet skikkelig? - Kan setene snus mot bodelen? 7: Sjekk fukt og gass En fukttest bør være på plass – særlig hvis bobilen er mer enn et par år gammel. Norge har et fuktig klima, og det skal ikke store feil til før fukten får tak i bodelen. Hvis bobilen først har blitt utsatt for fukt kan det være både vanskelig å dyrt å rydde opp i, så med mindre du vet akkurat hva du gjør bør du styre unna en bobil med fuktskader. Fuktskader kan føre til strukturelle problemer med bodelen, men det kan også være helsefarlig å oppholde seg i en bobil med fuktskader over lengre tid. Det vil blant annet kunne utvikle seg muggsopp – noe du absolutt vil unngå der du sover. De fleste bobiler har også gassrør til ting som koketopp, varmtvann og kjøleskap. Disse bør sjekkes nøye for lekkasjer og slitasje ved jevne mellomrom. Be derfor om bekreftelse på at dette er gjort før du kjøper. Pass også på å sjekke at batteriene er i god stand. Bobiler har som regel minst to stykker – ett som fungerer som et vanlig bilbatteri og ett eller flere som gir deg strøm til bodelen. 8: Når du prøvekjører Tenk som når du skal ha personbil: - Tar bremsene som de skal, og det uten å trekke deg mot høyre eller venstre? - Slurer clutchen? - Virker håndbrekk og vindusviskere? - Fungerer varme, ventilasjon og klimaanlegg? - Hva med alle instrumenter, lamper og brytere – samt GPS og ryggekamera? - Sjekk setevarmeren, og nesten viktigst: Om du satt godt under turen. Ellers handler det generelt om mye av det samme som ved kjøp av vanlige biler. Det betyr at du må prøvekjøre og lytte etter uvanlige lyder – og kjenne etter at bilen oppfører seg som forventet. Hvis du har lite erfaring med bobiler kan det være nyttig å ta med seg en erfaren bekjent – eller ta med bilen du vurderer å kjøpe til kontrollstasjon. Husk også at du bør ta en grundig sjekk av bilen før du legger ut på langtur – uansett om det er første gang i ny bobil, eller du har hatt bilen i mange år. 9: Hvilket campingutstyr bør du ha? Det er alltid smart med strømadapter, ekstra septiktank, egen vannslange og nivelleringsklosser. Og ikke glem campingstoler og bord.
  • Hvordan bør jeg lagre bobilen om vinteren?
    Mange av dagens bobiler tåler aktiv bruk om vinteren, men dersom du foretrekker at bobilen går i vinterdvale, er det en del ting du bør huske på. Her er en del viktige tips som gir god vinterlagring og en bobil som er godt forberedt på neste sesong. Hvor bør bobilen stå? Bobilen skal helst stå innendørs eller under tak. Om det ikke er mulig og du oppbevarer bobilen utendørs er det viktig at den står på tørt underlag. Ikke ha presenning over bobilen, det kan blant annet kan føre til skraper i lakken. Husk at håndbrekket ikke skal stå på når du parkerer bobilen over en så lang periode, men sørg for at den står i gir så den ikke kan trille. Tøm bobilen for vann Det er veldig viktig at du tømmer bobilen for vann før vinteren. Start med å tømme vanntanken, deretter kjører du rensemiddel gjennom vannsystemet for å unngå at det samler seg skitt i rørene. Du kan gjøre det samme med frostvæske, det vil redusere muligheten for frostskader. Du får kjøpt både rensemiddel og frostvæske i vår utstyrsbutikk. Etter at frostvæsken er fylt på bør du tømme vanntanken en gang til. Det er også viktig at du legger dusjslangen i dusjkaret og setter alle kraner i midtstilling. Avslutningsvis kan du gjerne ta en liten tur med bobilen for å tørke ut de siste vanndråpene. Ta en grundig innvendig vask Før vinteren er det lurt å ta en grundig vask av bilen innvendig. Sitteputer og madrasser bør trekkes litt ut fra veggen for å unngå fukt og jordslag. Oppbevarer du bobilen utendørs kan det være lurt å ta sitteputer og madrasser med deg hjem. Sengetøy, klær og dyner må fjernes og skapdørene bør settes litt på gløtt. For å unngå ubudne gjester er det viktig at du tømmer bobilen for mat. Ta en ekstra nøye vask av kjøleskap og sett det i luftestilling. Til slutt kan du sette inn en vifte som sørger for god luftsirkulasjon. Da unngår du at fukten setter seg. Toalettkassetten må tømmes Toalettkassetten må tømmes og rengjøres. Du finner tømmestasjon rett utenfor våre lokaler. Når du rengjør toalettkassetten er det viktig at du bruker gode produkter. Vi har et stort utvalg i vår utstyrsbutikk og hjelper gjerne til med å finne riktig produkt. Sjekk gasskap- og tilgang Gassen skal kobles av, ta gjerne en sjekk av gasslangen og se at den ikke har fått sprekker i løpet av sesongen. Husk at gasslanger skal byttes hvert fjerde år. Fyll tanken med diesel Fyll tanken med diesel for å hindre kondens og rim på innsiden av tanken. Maksimer lufttrykket i dekkene For lite luft i dekkene gjennom vinteren kan i verste fall føre til at dekkene må byttes ut. Husk derfor alltid å maksimere lufttrykket i dekket før du setter bobilen til lagring. Lurer du på hva som er maksimalt lufttrykk for din bobil, finner du det i manualen. Lad batteriene regelmessig Batteriene skal være fulladet når bobilen parkeres for vinteren og vi anbefaler at du lader opp batteriene regelmessig, helst hver 3-4 uke. Da unngår du at batteriene blir ødelagt i løpet av vinteren. Husk at batteriene er ekstra utsatt når temperaturen er lav. Smør utvendige låser og pakninger Alle utvendige låser bør smøres med låsespray for å unngå at de fryser fast. På pakninger kan du bruke silikonstift. Låsespray og silikonstift finner du i vår utstyrsbutikk. Så, da skulle alt være på plass for at bobilen får en smertefri og velfortjent vinterdvale.
  • Hva bør man tenke på når det kommer til totalvekt og egenvekt?
    For de aller fleste, er det bobiler med totalvekt under 3500 kilo som gjelder. Dette er også bobilene det er desidert flest av på markedet – selv om det også finnes en del som krever førerkort klasse C1. Husk at det ikke er bilens egenvekt som avgjør – men totalvekten den er godkjent for. Nyttelasten på bobilen regnes ut ved å ta bilens tillatte totalvekt (som regel 3500 kilo) og trekke fra egenvekten inkludert fører på 75 kilo. Ofte gir dette deg en nyttelast på rundt 500 kilo, og denne inkluderer alt løst som er i bobilen – inkludert passasjerene. Med fire personer om bord, feriebagasje, dekketøy og annet nødvendig utstyr, eventuelle sykler, griller og møbler ser man at 500 kilo fort fylles opp. Det gjelder dermed å pakke økonomisk – selv om du har fysisk plass til noe, er det ikke sikkert at du bør ta det med deg. Husk også at dersom du velger en bil med høyere tillatt totalvekt enn 3500 kilo, vil du måtte betale høyere takster på ferger og i bommer.
  • Hvor mye totalvekt kan man ha på de forskjellige kjørekortklassene?
    Klasse B – Du kan kjøre bil med tillatt totalvekt på inntil 3500 kilo. Klasse C1 – Du kan kjøre bil med tillatt totalvekt på inntil 7500 kilo. Klasse C – Du kan kjøre biler med tillatt totalvekt over 7500 kilo.
  • Tilbyr dere finansiering?
    Vi tilbyr fleksible finansieringsløsninger tilpasset dine behov, med inntil 100% finansiering fra kr 0,- egenkapital og opptil 15 års nedbetalingstid. Kontakt oss for et skreddersydd tilbud gjennom våre ledende samarbeidspartnere.

Fant du ikke svar på det du lurte på?

bottom of page